금융시장

도시형 생활주택 도입현황 및 대응방안

2010-03-19송경희

목차
정부는 서민 주거 안정을 위해 “도시형 생활주택”을 도입

고령화, 결혼관 변화에 따른 이혼 및 만혼,비혼 인구의 증가, 경제적 빈곤에 따른 가족 해체 등의 영향으로 가구 구성원 수가 1~2인인 소규모 가구의 증가 추세가 지속
한편 재개발,재건축 과정에서 대규모 멸실주택이 발생하며 이주 수요 역시 크게 증가
이들의 경우 소득수준이 상대적으로 낮은 편인데, 소형․저가 주택은 감소하는 추세여서 서민 주거 불안이 우려되는 상황
이에 정부는 “도시형 생활주택” 제도 도입을 통해 “부담 가능한” 주택의 공급 활성화를 유도


주택법상 도시형 생활주택은 도시지역에 건설되는 중소형의 150세대 미만 공동주택을 가리킴

도시형 생활주택이란 도시지역에 주택건설사업계획승인을 받아 건설하는 20세대 이상 150세대 미만의 중소형(85m2 이하) 공동주택을 말함
도시형 생활주택은 1)건설허가지역과 2) 세대당 주거면적 3) 전체 세대수 등을 제한받는 대신 분양, 감리 및 주차장 등 각종 복리․부대시설 설치의무와 건설기준이 완화된다는 점에서 일반 공동주택과 구별됨
도시형 생활주택은 세대당 주거 전용 면적 및 취사장,세탁실의 공동 사용 여부에 따라 단지형 다세대, 원룸형, 기숙사형으로 분류됨


대형 건설사 및 은행권 참여는 소극적이나 중소 건설사 및 저축은행은 보다 적극적 태도

1월말 현재 사엽계획승인을 받은 도시형생활주택은 약 4천 세대에 달하며, 정부에서는 올해 공급물량이 2만 호에 달할 것으로 전망
그러나 사업규모가 작고 수익성이 낮아 대형건설사는 참여를 기피하는 추세이며 은행권 역시 관련 PF 자금 지원에 대해 소극적
중소형 건설사와 저축은행은 공사물량 확보와 낮은 미분양 리스크, 또는 새로운 수익원 확보 등의 이유로 보다 적극적인 태도를 보이고 있음


프로젝트 파이낸싱(PF)을 실시하는 금융기관 입장에서는 우량 시공사의 신용보강이 어려운 만큼 사업성에 대한 신중한 판단과, 추가적인 채권 보전 조치에 만전을 기할 필요

도시형 생활주택 사업은 중소 건설사 위주로 전개될 전망이어서 기존 PF와 같이 우량 시공사의 신용보강은 어려울 전망
이에 따라 사업성(분양성)에 대한 보다 신중한 판단이 필요하며 수입자금의 통제,관리 등 시공사 신용보강外의 다른 채권 보전 조치에 만전을 기할 필요
또한 추가적인 규제완화와 함께 사업성 개선의 가능성이 있으므로 규제 변화 추이를 예의 주시할 필요가 있음
요약
The government introduces "Urban Dwelling Housing" for the people's residential stabilization

An increase in divorce, late marriage and less marriage resulting from aging society and a change in value of marriage and family dissolution resulting from economic deprivation have continuously affect an increase in small families with one or two members.
Meanwhile, in the process of redevelopment and reconstruction, a large number of houses have been lost and more people have also moved around.
Since those people have relatively low income and small-sized, low-price houses have decreased, there is a concern over housing supply difficulties.
In this, the government is increasing supply of "affordable" houses by introducing the
"Urban Dwelling Housing" system


The Housing Act provides that urban dwelling housing refers to small-and mid-sized
congregate housing for less than 150 households to be built in urban areas

The urban dwelling housing refer to small-and mid-sized congregate housing (85m2) for 20 to 150 households to be built in urban areas with approval of housing development planning projects.
The urban dwelling housing is different from general congregate housing because there are restrictions on the construction area, dwelling area per household and the total number of households, but some obligations relating to sales, construction inspection and parking lots and construction standards are eased.
The urban dwelling housing is divided into complex type multiple housing, a studio apartment and dormitory type housing depending on exclusive dwelling area per household and common kitchen and laundry room sharing.


Large construction companies and banks take a negative attitude on the system, but
small-and mid-sized construction companies and saving banks take more positive attitude

As of the end of January, approved urban dwelling houses reached approximately 4,000.The government expects the number to reach 20,000 this year.

However, large construction companies are avoiding participation in the system due to small scale of projects and low profit margin, and the banking sector also takes a negative attitude on PF for the urban dwelling housing.
Small-and mid-sized construction companies and saving banks take more positive attitude on the system because they can have housing construction volume, low unsold risks of houses or new revenue streams.


From the perspective of financial institutions that provide PF loans, they should pay
closer attention to business value and additional measures for preservation of claims
since outstanding construction companies hardly enhance credit

Since small-and mid-sized construction companies will mainly join the urban dwelling housing project, like the existing PF loans, outstanding construction companies will hardly enhance credit.
Accordingly, financial institutions should pay closer attention to business value (sales possibility) and other measures for preservation of claims other than credit enhancement by construction companies, including revenue control and management.
In addition, since additional deregulation and business value improvement are possible, financial institutions should pay attention to a change in regulations