글로벌

새로운 Sovereign Risk, 중국의 지방정부 부채

2010-03-29동애영

목차

Watch Points

2010년에 들어 이른바 “Sovereign Risk"가 세계경제의 새로운 불안 요소로 부상하고 있는 가운데, 최근 국제사회는 물론 중국 내부에서도 그동안 중국의 대규모 경기부양 노력에 따른 후유증으로 부채 급증에 따른 중국 지방정부의 부채 위기설이 확산

중국 지방정부의 부채규모에 대한 공식적 통계는 없으나, 국내외 연구기관들은 약 5∼6조 위안에 이를 것으로 추정하며, 이는 무엇보다 경기부양책을 집행하기 위해 지방정부융자플랫폼(Local Government Loan Platform)을 적극적으로 활용한 때문으로 평가

실제로 2009년 말 현재 지방정부융자플랫폼 회사는 8,000여개에 달하며, 중국의 연간 은행 신규대출 9.5조 위안 중 약 40%(3.7조 위안)가 지방정부융자플랫폼을 대상으로 집행된 것으로 추정

절대적인 부채 규모의 급증 외에도 부채의 복잡한 구조, 낮은 투명성, 지방정부가 투자한
프로젝트의 높은 leverage비율 등의 특징들도 지방 부채 리스크를 악화시키는 요인으로 작용

현재 지방정부를 포함시키더라도 중국 국가 전체의 부채는 GDP 대비 40∼50% 정도로 위기상황이라고 볼 수 없고, 중국의 막대한 저축과 국가자산 규모를 감안할 때 위기대응 여력도 상대적으로 큼

그러나 토지판매 수입에 의존한 지방정부의 예산외 수입으로 부채이자를 충당하고 있는 상황에서 점차 부동산시장 정책의 긴축 전환에 따라 지방정부의 부채 상환능력이 위축될 소지가 크며, 지방 정부의 재정 악화에 따라 향후 2-3년내에 은행 부실리스크가 쟁점화 될 가능성 존재

다만 올해 들어 중앙정부가 지방정부 부채관리를 강화하고 있는 데다, 재정 지출확대에 있어 신중한 태도, 중앙∙지방 간의 세금분배제도에 대한 재검토 등의 대응 노력에 힘입어 부채리스크 억제 가능

요약

Assessment of China Risks from Provincial Government Debt

Sovereign risk is a growing threat to the global economy in 2010, and the rapid increase in China's government debt, and provincial government debt in particular, resulting from its massive stimulus measures is of growing concern.

Although there are no official statistics on China's provincial government debt, estimates from domestic and international research institutions are in the 5~6 trillion RMB range. This debt is primarily a result of aggressive use of the Local Government Loan Platform in implementing economic stimulus measures.

At end-2009, there were about 8,000 firms included in the Local Government Loan
Platform, and of the 9.5 trillion RMB in new lending extended by Chinese banks, about
40% (3.7 trillion RMB) is estimated to have been funneled through the Local Government Loan Platform.

In addition the rapid increase in outstanding debt, the complexity of the loans, the low
transparency, and the high leverage of provincial governments' projects make the high
levels of provincial government debt a serious problem.

Chinese government debt, including provincial government debt, is currently at 40~50% of GDP and is unlikely to cause a crisis. In addition, China's massive savings and government assets provide an ample cushion against any future crisis.

However, provincial governments are heavily reliant on land sales for their revenue and must continue to make interest payments on their outstanding debt. As real estate policies are gradually tightened, the debt servicing ability and fiscal condition of provincial governments could be weakened, which could result in deteriorating bank asset quality in 2~3 years.

The central government is now tightly managing provincial government debt, becoming more cautious in fiscal expansion, and is reassessing the distribution of taxes between the central and provincial governments. These efforts could mitigate the risk from high provincial government debt.