일반산업

소비패턴 변화에 따른 유통채널별 리스크 평가

2009-08-05박선현

목차
▶ 최근의 소비트렌드 변화 방향 ● 최근 소비자들의 소비트렌드는 급격하게 변화하고 있으며 주요 원인은 ⅰ) 디지털화에 따른 소비자의 의식수준 향상, ⅱ) 인구구조의 변화와 새로운 시장세분화, ⅲ) 소비생활의 글로벌화, ⅳ) 소득의 양극화와 소비의 양극화, ⅴ) 라이프스타일의 변화와 가치의 다양화로 정리됨 ● 변화 방향은 ⅰ) 고급 소비문화 지향과 소비의 양분화 심화, ⅱ) 편리성과 신속성 추구, ⅲ) 소비생활의 감성화, ⅳ) 유무형 서비스의 복합화로 요약 ● 이와 같은 소비트렌드의 변화는 주요 제품별로도 차별화되는 모습을 나타냄 - 의류 : 고가와 저가 시장이 동시에 확대되는 극단화 현상이 뚜렷 - 식료품 : 양질의 식품 소비 추구, 외식 증가 - 가전제품 : ‘프리미엄화’와 ‘소형화’ - 화장품 : 남성여성시장의 뚜렷한 구분, 양극화 심화 ▶ 소비트렌드 변화가 유통채널에 미치는 영향 ● 소비트렌드의 변화로 유통채널은 다각화극단화되는 모습이 나타남 ● 유통채널 변화와 함께 채널간의 경계가 모호해지고 있는 경향도 주요한 변화임. 업체들은 경쟁력 강화를 위해 오프라인 채널과 온라인 채널 등 채널간 전략적 제휴를 적극적으로 추진하고 있음 ● 또한 업무의 효율성 증진을 위해 물류, IT 서비스, 제조업, 금융업 등 관련 산업과의 전략적 제휴를 맺는 경우가 많아지고 있으며, 이를 통해 유통 서비스를 통합제공하고 있음 ● 주요 업종별 소비트렌드 변화로 나타나는 제품별 특성화는 다음과 같음 - 의류 : 할인점, 전문점, 인터넷 쇼핑몰의 판매비중 증가 - 식료품 : 웰빙 추세로 백화점, 친환경 전문점이 부각 - 가전제품 : 고가는 백화점, 저가는 인터넷 쇼핑몰 우세 - 화장품 : 프리미엄 시장 확대로 백화점 채널 전망 밝음
요약
▶ Recent Trends in Consumption ● Recently, consumer consumption trends have been changing rapidly. The key reasons for this change are: 1) the spread of "Smart Consumption" on the back of IT service usage, 2) structural changes in the population, 3) globalization of consumption, 4) the polarization of income and consumption and 5) changing lifestyles and personal values. ● In short, consumption is trending towards: 1) greater appreciation for high culture and luxury, 2) rising demand for convenience and speed, 3) an increase in emotional consumption and 4) the convergence of tangible and intangible services. ● These changes are driving industries to become increasing differentiated: - Apparel : High degree of polarization as high and low-end markets expand - Groceries : Consumers are seeking higher quality and dining out more often - Home Appliances : Trend towards premium and smaller appliances - Cosmetics : Clear divisions between the male and female markets ▶ Impact on Retail Channels ● Retail channels are becoming increasing diversified and polarized in tandem with changing consumption trends. ● The boundaries between channels are blurring as companies cooperate with each other in order to enhance competitiveness. ● In addition, retailers are seeking improvements in efficiency through strategic partnerships with other industries, such as logistics, IT services, manufacturing, and financial services. ● By product, the following retail channels show promise: - Apparel : Hypermarkets, speciality stores, internet shopping malls - Groceries : Department stores, organic food specialty stores - Home Appliances : Department stores, internet shopping malls - Cosmetics : Department stores
Ⅰ. 연구의 필요성 및 범위 1 Ⅱ. 최근 소비트렌드 변화 3 1. 변화 요인 4 2. 변화 방향 10 3. 주요 업종별 소비트렌드 변화 13 Ⅲ. 소비트렌드 변화가 유통채널에 미치는 영향 19 1. 유통채널의 변화 20 2. 주요 업종별 유통채널의 변화 32