일반산업

국내 의류시장 분석 및 향후 전망

2009-09-03정귀수

목차
시장의 저성장 기조 속에서 브랜드 차별화는 더욱 심화될 전망

2009~10년 동안 국내 의류시장 규모는 연평균 1.6%의 저성장이 불가피
하며, 업체당 매출액 성장세도 연평균 2% 수준에 그칠 것으로 예상
향후 점진적인 경제 지표의 개선이 기대되나 실질적이고 체감적인 소비
심리 개선은 어려울 전망
과거 의류소비 및 소비지출전망 등이 기준선을 상회하는데 6분기 정도
소요되었던 점을 고려하면 소비회복은 2010년 하반기에나 가능할 듯
또한 2009년 상반기 이후 원화 절상 속도가 가파르게 나타날 것으로 보여
수입 명품 의류의 국내 론칭이 증가하고, 브랜드력이 높은 국내 대형사의
공격적인 영업이 예상되어 중견, 중소 업체들의 타격이 불가피할 전망
특히 브랜드 파워가 약하고 임가공 위주의 업체들이 많이 분포된 매출액
200억원 미만 업체들의 영업적자 구조가 지속될 전망이며, 200~500억원
대의 업체들도 수익성 개선은 어려울 전망
반면, 매출액 500억원 이상의 중견, 대형 업체들은 브랜드력, 신제품 론
칭 능력, 시장 지배력, 수익성 중심의 영업전략 등으로 수익성 개선 기대


체크 포인트


브랜드 이미지 구축에 장시간이 요구되고, 라이프 사이클이 매우 짧아 신
상품 출시가 지속적으로 이루어져야 하며, 투자자금의 회수기간이 짧아
판매촉진을 위한 단기 비용 부담이 커서 자금 동원 능력의 파악이 요구됨
우량 매출처의 확보, 매출채권 불량화 정도, 제품과 상품 비율의 변동성,
정상가격 판매비율 등을 통해 매출 안정성의 확인이 필요
재고 회전이 늦거나 할인 판매 비중이 확대되면 자금 부담이 가중되므로
브랜드별로 손익분기점, 재고자산의 평가 및 감모손실 등의 파악이 중요
환율, 원자재 가격 등이 수익성에 미치는 효과가 커 원부자재의 국내 조달
비중, 해외 생산 의존도, 수출 비중, 환율 변동분의 단가 반영 정도, 외화
관련 파생상품 가입규모와 상품내용 등의 검토가 요구됨
요약
Brand power will become increasingly differentiated amid
low market growth


The domestic clothing market is expected to grow at 1.6% on
average annually from 2009~10, and average annual sales growth
for each company will be limited to 2%.
Although economic indicators are expected to gradually improve, a
sustained improvement in consumer sentiments is unlikely.
In the past, clothing consumption and consumer expenditure
indicators have taken about 6 quarters to recover, which suggests
that a recovery in consumption may be possible in 2H 2010.
In addition, the won is expected to be rapidly revalued in the 2H
2009. In response, an increasingly number of imported high-end
brands will be launched domestically, and major domestic clothing
firms with strong brand power will aggressively seek to expand
sales. This will have a negative impact on small-to-mid sized
clothing firms.
 In particular, firms with annual sales of less than 20 billion won that
have weak brands and are focused on manufacturing are expected
to continue to post losses. Mid-sized firms with sales of 20~50
billion won are also unlikely to improve profitability.
on the other hand, mid-to-large sized firms with sales over 50
billion won that have strong brands, the ability to launch new
products and a profit-focused strategy are likely to improve
profitability.


Check Points

Building a brand image takes a considerable amount of time, the
lifecycle of new products will continue to be extremely short,
investment horizons are short, and the burden of short-term
expenses to support sales is large. As a result, access to funding
must be assessed rigorously.
In addition, the stability of each firm’s sales can be assessed by
looking at the presence of a strong client base, deterioration of
sales receivables, the volatility of its products and the proportion of
full-price sales.
If inventory turnover is slowing or the proportion of sales at
discounted prices is rising, funding costs will be exacerbated, and
the break-even point by brand and inventory management will
warrant closer inspection.
In particular, if short-term debt used for operating funds
increases, or if debt rises as sales decline, the financial stability of
the firm will come under pressure.
Exchange rates and raw material costs also have a significant
impact on profitability. As a result, the proportion of domestic
financing for raw materials, the dependence on overseas
production, the proportion of exports, the extent to which exchange
rate fluctuations are reflected in unit costs, and the use of forex
derivatives should be analyzed.
Ⅰ. 국내 의류시장 현황 및 전망

1. 국내 의류시장 현황
2. 국내 의류시장의 향후 전망

Ⅱ. 의류업종의 실적 분석

1. 저성장 기조 속에서 외형규모별로 성장성 차별화
2. 심화되고 있는 수익성 차별화
3. 향후 실적 전망

참고문헌