일반산업

VolP 확산에 따른 국내 통신 서비스 시장 구도 전망

2009-09-03윤일재

목차
VoIP 정의 및 특성

VoIP는 인터넷 프로토콜을 이용하여 음성형태의 정보를 교환하는 서비스.
과거 몇 년간 기투자된 PSTN 매몰비용 회수 등의 문제로, KT 등 대형 사
업자들은 VoIP에 소극적으로 대응하였고, 상대적으로 설비투자 규모가
작아 국내 시장은 중소 규모의 별정사업자 중심으로 발달
All-IP화가 시대적 흐름으로 부각됨에 따라 KT를 비롯한 대형 유선통신
사업자들의 VoIP 산업 진출이 본격화. VoIP는 음성망과 데이터망이 연계
되는 서비스인 만큼 정체된 PSTN 시장에 활력을 불어넣을 것으로 기대됨


VoIP 서비스의 성공 가능성 평가

VoIP를 둘러싼 유선전화 시장 환경, 관련정책 방향, 사업자 내부역량 및
선진사례 등을 분석한 결과, VoIP의 질적인 성공 가능성은 매우 높은 편
유무선 대체현상 심화, 방송통신의 All-IP화 추진, VoIP의 높은 가격 경쟁
력, KT 합병으로 인한 유무선 통합전략 강화 등의 요소 등을 고려할 때
VoIP는 일본 시장과 마찬가지로 통합 상품 확산을 위한 보완재로 활용될 듯
SKype 등 글로벌 사업자의 파급도는 예상 밖으로 미흡하고, 네이트폰 등
소프트폰 역시 큰 영향력을 발휘하기는 어려울 듯


VoIP 확산 선결요소인 초고속 인터넷 시장 전망

기간통신사들이 적극적으로 VoIP 시장에 진출한 이유는 저렴한 VoIP를
유무선 결합상품 가입을 위한 유도제로 이용하기 위함. FTTH 등 새로운
액세스망 설비투자에는 연간 1조원 이상의 금액이 투입되기 때문에, 투자
액 회수를 위해 저렴한 요금 수준의 VoIP와 비싼 요금의 FTTH 등 서비스
를 패키지로 묶어 유선전화 요금을 할인하는 방식을 채택
2009년 2월 발표된 방송통신망 고도화계획에 따르면 2009년 1,050만가
구, 2012년 1,450만가구를 50~100Mbps 광대역 초고속 인터넷 가입자
로 전환시킬 예정. 그러나 FTTH 등의 확산 속도 등을 고려할 때 광대역
가입자 수는 2009년 569만, 2013년 1,572만가구 수준이 될 전망


 VoIP 시장 전망


2008년 말 VoIP 가입자 수는 250만 가구 수준. 방송통신위원회의 All-IP
전환 정책에 힘입어 2015년 모든 PSTN 가입자는 VoIP 가입자로 전환될
전망. 2012년 VoIP 가입자 수는 995만 가구, 전화 서비스 내 VoIP 비중
은 44.6%까지 상승할 듯
기간사업자들은 VoIP를 결합상품의 유도제로 차용, UC를 통해 유무선 시
장 통합을 도모할 전망. 번호이동성, 긴급서비스 허용 등 파격적인 규제 지
원책 및 KT의 VoIP 진출 등으로 인해 별정사업자들의 입지는 크게 약화
장기적으로는 와이브로에 Mobile VoIP를 탑재할 것으로 보여, Mobile &
Fixed VoIP 도입은 유무선 시장의 통합과 패러다임 전환을 야기할 듯


통신장비 시장 전망

방송통신화 고도화 계획으로 향후 5년 간 34.1조원이 투입될 예정에 있으
며, VoIP 확대로 사업자 대상 장비 판로가 확대됨에 따라 유무선 통신장
비 산업의 상승세가 기대됨
국산업체들의 시장 점유율은 미미하나, 제네시스템즈, 애드팍테크놀러
지, 다보링크, 다산네트웍스등 국내 중소업체들의 약진이 돋보일 듯
요약
Definition and Characteristics of VoIP

VoIP is a telecommunication service which exchange vocal data
through internet protocol. For the past few years, large telecom
enterprises such as KT have held a passive view toward VoIP, due to
its defect including recovery of capital expenditure in PSTN.
Therefore, Korean VoIP service market has grown with small and
medium sized special category telecom. operators, because of
relatively small volume of business investment in VoIP.
However, as 'All-IP' becomes a main stream, large sized telecom
enterprises including KT have declared to enter VoIP service
Market. VoIP, as a service connecting vocal and data networks, is
expected to provide vitality for stagnant wire comm. industry.


AAppraisal of VoIP potential

Through the analysis of market environment, policies, players
capability, and cases of advanced market, we draw the conclusion
that success of VoIP service is very likely.
Considering the increasing in wire & wireless substitution, All-IP
policy for broadcasting & Communication service, enforcement of
wire & wireless convergence strategy, VoIP is likely to become a
complementary commodity improving combined commodities
diffusion as in Japan.
However, global players' compelling power is much weaker than
expected, softphone players such as Naver phone can not exert
much market influence in Korean market.


Prerequisite Factor for VoIP Diffusion: High Speed Internet
Market


The reason why wire telecos enter VoIP market actively is that they
VoIP is considered as a complementary commodity to wire and
wireless service with affordable price. As installation investment for
new access networks such as FTTH costs about 1 trillion won per
year, wire telecos provide commodity package combining cheap
VoIP and expensive FTTH with discount price, in order to recover their
investment expenditure.
According to broadcasting & communication network development
plan disclosed in Feb. 2009, government has planned to promote
the industry so that by 2009 there will be 10.5 million households to
become 50~100 Mbps ultra high speed internet subscribers, and
14.5 million in 2012. However, if considering diffusion speed of
FTTH, ultra high speed internet subscribers will likely to be about
5.6 million in 2009 and 15.7 million in 2010.


VoIP Service Market Outlook

Although the number VoIP subscribers has been 2.5 million by the
end of 2008, thanks to All-IP policy all subscribers of PSTN are
expected convert to VoIP service, so that there will likely to be 9.9
million VoIP subscribers and VoIP ratio in wire telephone service will
increase to 44.6% in 2012.
Large sized wire telecos will introduce combined commodity
including VoIP and plan to combine wireless comm. service and
wire comm. service market through UC. Special regulation support
including number portability and emergency service approval will
make the position of small and medium sized special category
operators to be weak.
In long term, to load mobile VoIP on Wibro network is expected to
become a trend and the introduction of mobile and fixed VoIP is
likely to accelerate the combination of wire and wireless service
market and convert paradigm of telecommunication industry.


Communication Equipment Market Outlook

According to broadcasting & communication network development
plan, an investment of about 34.1 trillion won is planned in order to upgrade
wire and wireless network. Therefore, wire and wireless communication
equipment industry is expected to trended up, with the market expanding by
VoIP diffusion.
Although currently domestic makers have small market share in
comm. equipment industry, some domestic makers such as
Gene-systems, add-pack Teck, Dabo-link, Dasan networks have
the potential to leap forward.
Ⅰ. 서론

Ⅱ. VoIP 정의 및 특성

1. 정의 및 기술 개요
2. VoIP Biz Model 종류
3. 국내 VoIP 제도화 경과 추이


Ⅲ. VoIP 서비스 성공 가능성 평가


1. VoIP 성공을 위한 환경요인별 평가
2. VoIP 성공 가능성 평가


Ⅳ. VoIP 시장 전망 및 관련 산업 파급효과 분석

1. VoIP 서비스 시장 전망
2. 통신장비 시장 전망