일반산업

위성방송 산업에 대한 의견

2009-09-02김남훈

목차
당분간 안정적인 성장세 유지되나. 장기적으로는 포지셔닝 리스크가 존재

1. 위성방송의 매체특성상 열위한 부분이 존재

위성방송은 매체특성상 양방향성이 열위해 융합환경에서 케이블, IPTV에 비하여
경쟁력은 낮음
단순 결합상품경쟁이 융합상품(VoIP,IPTV)으로 옮겨지면서 서비스 원가경쟁에서
부담이 존재
또한 고객기반이 CATV, IPTV에 비하여 협소(난시청지역, High-end고객 위주)

2. 그러나 CABLE의 HD전환과 통신사의 FTTH보급률이 아직 낮아,
High-End고객 유입은 지속


CATV는 2008년말 12.8%가 디지털로 전환했으나, HD채널서비스는 아직
DSB에 비해 열위
-CATV는 2009~12년 약 3조원의 추가적인 투자가 필요(HD로의 전환 포함)
통신사업자의 FTTH보급률은 ’08년 11.2%로 낮고, IPTV는 실시간재전송 협상
이후 지상파 및 기타 콘텐츠 소싱에 있어서의 어려움으로 기대에 못미치는
가입자 유입속도를 보임
-실시간 IPTV가입자수는 ’09년 5월 50만명에 그침. 그러나 2/4분기 이후 점차
가속화되는 추세

3. 가입자기반 성장 모멘텀은 둔화되었으나 당분간 위성방송의 규모
성장세는 지속


반면 위성방송은 ’06년 손익분기점 가입자수를 넘은 후 안정적 수익기반을 마련
-2005년 불량고객 정리 후 가입자 해지율 하락과 최근 HD중심의 판매전략
변화로 신규가입자의 평균 ARPU가 상승하는 추세를 보임
-신규 공동주택에 SMATV(공시청망) 허용으로 케이블TV의 저수신료 및 설치편리성이
점차 희석되 가입자 유치 경쟁력 확보
향후 IPTV와 CATV가 시장을 양분하는 가운데 위성방송은 기존 가입자 유지와
ARPU개선에 집중
-’08년 총가구수(세대수) 대비 유료방송가입자수는 95.7%로 시장포화된 상황
-가입자수 성장보다는 고화질, 다채널 등 품질위주의 경쟁을 통한 ARPU개선에 집중
유료방송 가입자포화와 경쟁심화로 DSB가입자수는 향후 3년간 1.6% 증가한
262만명 예상
-IPTV와 케이블TV의 디지털전환에 따른 High-End고객군 시장 잠식은 점차 늘어날 듯
-2012년 디지털 전환이 의무화되었기 때문에 두매체간의 고화질, 다채널 경쟁은 치열해질 전망

4. 경쟁심화로 인한 마케팅/콘텐츠 비용 부담 증가, 그러나 ARPU 개선 및
안정적 수익성 기대



다매체(CATV,IPTV,위성방송)간 상품동조화 경향으로 점차 고화질, 다채널 등의
경쟁우위 요인은 희석. 따라서 콘텐츠 차별화가 불가피하며 이로 인한 마케팅/콘텐츠
조달 비용 상승
그러나 대주주인 KT와의 공동마케팅(Hybrid상품출시) 및 위성임차료 인하, ’08년
일단락된 HD장비투자, HD가입자 증가에 따른 ARPU개선 등으로 당분간 안정적인
수익성 기대
요약
Trends and Outlook for CATV and Telco Subscribers

Growth of digital CATV subscribers has been slow due to competition with IPTV
and the economic downturn, but is beginning to recover

Digital CATV subscriber growth has been slow due to competition with IPTV
bundled products, lower demand resulting from the weak economy, and the promotion of VoIP by SO’s. The monthly subscriber switch rate was 100,000/mo in 2008, but fell to 70,000/mo in 1H 2009.
However, following the KT-KTF merger, promotions of bundled products and
SO’s marketing were strengthened, leading to a rebound in SO’s subscriber
growth rates in May~June.
About 30% of subscribers of Seoul-focused MSO’s, such as CJ and C&M,
have switched to digital, but MSO’s based in other areas have lower switch rates.
This is because each SO will need to maintain facilities investments totalling 40% of annual revenues over the next 3 years.

IPTV has been rapidly gaining subscribers, and marketing competition will
intensify in 2H

IPTV had 470,000 real-time subscribers at end-June, lower than expected.
However, subscriber growth is accelerating, and the number of subscribers
exceeded 100,000 in June~July.
The lower than expected level for IPTV was due to difficulties in purchasing
content and weak sports channels. However, the subscriber base is growing
through bundled products with competitive pricing and strengthened marketing.
Competition with telcos’ bundled products is likely to continue in order to lower
the cancellation rate for high-speed internet and to secure opportunities for
additional revenues. In particular, the lack of a killer application will make price the main swing factor for the time being.

Profitability will deteriorate as price competition on bundled products continues

Although declining profitability for CATV is inevitable, the EBITDA margin will
remain resilient. However, since the digital switch rate is about 30%, the focus
should be on becoming competitive in QPS rather than on raising the net subscriber addition rate.
IPTV offers attractive long-term growth potential but will take a considerable
amount of time to contribute financially to telco’s (subscription fees account for a small portion of revenues).


Media Act : Impact will be mainly on Telco’s and Newspapers

The Media Act will boost demand by deregulating advertising and allowing new channel operators

Major telco’s, CJ, SO consortiums and newspapers are likely to enter the broadcasting market.
The introduction of media reps will help terrestrial broadcasters by strengthening
their market power and increasing ad revenues. However, only firms like SBS will benefit, and local and religious broadcasters will likely see compressed ad
revenues.
CATV MSO’s and telco’s have an advantage in sourcing content, which will help
in setting up a general/news channel. However, the KCC is likely to prefer
well-funded telco’s entering the broadcasting market since they can stimulate
the industry with IPTV.