일반산업

선제적 산업위험 평가시리즈(8) CATV

2009-09-02김남훈

목차
CATV와 통신사의 유료 방송 가입자 동향 및 전망

CATV디지털 전환속도가 통신사 IPTV 판촉강화와 경기침체로 둔화되었으나
회복되는 모습

CATV디지털 전환속도가 IPTV와의 결합상품 경쟁, 경기침체에 따른 수요감소,
SO들의 VoIP판촉 경쟁으로 둔화. ’08년 월 10만명에 육박하던 순증가입자수는
2009년 상반기 7만명 수준으로 하락
다만 KT-KTF합병 이후 결합상품 판촉강화와 함께 SO들도 마케팅을 강화하면서
5~6월 SO들의 월 순증수가 다시 회복되는 모습
CJ와 C&M 등 수도권 위주의 MSO는 디지털전환율이 30% 수준에 이르나,
기타 지역에 분산된 MSO들은 전환율이 낮은 편으로 잠재수요를 감안하여
전환속도를 조정 중
이는 SO당 연 평균 매출액의 40%에 이르는 설비투자가 향후 3년간 지속적으로
이뤄져야할 정도로 SO들의 비용 부담이 존재하기 때문

IPTV는 최근 가입자 유입에 가속도가 붙은 상황으로 하반기 마케팅 경쟁이
달아오를 듯

IPTV는 6월말 기준 실시간IPTV 가입자수가 47만명으로 예상보다 저조했으나
가입자 유입속도가 점차 빨라지는 추세. 6~7월 순증가입자수는 10만명을 초과하며
가속도가 붙은 상황
지상파와의 콘텐츠 가격 협상 난항 및 스포츠 채널 등이 부족해 예상보다 가입자가
저조했던 IPTV는 가격할인에 기반한 결합상품 마케팅 강화로 가입자 기반을 넓히고
있는 상황
초고속인터넷 해지율을 낮추고 부가적인 매출확대 기회를 확보하는 측면에서
통신사의 결합상품 경쟁은 지속될 듯. 특히 킬러애플리케이션이 부재한 상황이기
때문에 가격이 가장 큰 유인요소로 작용, 당분간 경쟁 우위를 결정할 듯

당분간 양 매체간 결합상품 기반 가격경쟁으로 치닫을 전망, 업황 부진 예상

CATV의 수익성 하락이 불가피하나, EBITDA마진률을 감안하면 아직 양호.
그러나 디지털 전환률 30%를 전후로 가입자 순증보다 QPS와 콘텐츠 경쟁력
확보에 집중해야할 듯
IPTV는 확장성과 장기성장성에 높은 기대. 그러나 통신사에 가져오는 재무적
효과는 기간에 대한 인내가 필요(가입자기반 수신료로는 전체 통신사업자
매출액에서 차지하는 비중이 아직 극히 미약)


미디어관련 법 개정에 따른 효과 : 실질적 효과는 통신사, 신문사


미디어관련 법은 광고규제완화와 종편/보도전문채널의 등장으로 다플랫폼에
기반한 콘텐츠 수요를 확대

종편·보도전문채널에 대한 통신대기업, CJ, SO컨소시엄, 신문사 등의 참여가 예상

지상파는 미디어렙도입으로 광고시장 지배력 확대와 광고 수익 개선이 기대되나
SBS 등에게만 수혜는 제한적으로 작용. 지역민방, 종교방송은 광고수익 위축 가능성
높음(1공영 다민영체제로의 전환)
종편/보도전문채널을 설립시 CATV MSO와 통신사들은 콘텐츠 확보 측면에서 호재.
그러나 방통위는 IPTV 등 산업활성화 차원에서 보다 자본력 있는 통신사를 선호할 수
있음
요약
Trends and Outlook for CATV and Telco Subscribers

Growth of digital CATV subscribers has been slow due to competition with IPTV
and the economic downturn, but is beginning to recover

Digital CATV subscriber growth has been slow due to competition with IPTV
bundled products, lower demand resulting from the weak economy, and the promotion of VoIP by SO’s. The monthly subscriber switch rate was 100,000/mo
in 2008, but fell to 70,000/mo in 1H 2009.
However, following the KT-KTF merger, promotions of bundled products and
SO’s marketing were strengthened, leading to a rebound in SO’s subscriber
growth rates in May~June.
About 30% of subscribers of Seoul-focused MSO’s, such as CJ and C&M,
have switched to digital, but MSO’s based in other areas have lower switch rates.
This is because each SO will need to maintain facilities investments totalling
40% of annual revenues over the next 3 years.

IPTV has been rapidly gaining subscribers, and marketing competition will
intensify in 2H

IPTV had 470,000 real-time subscribers at end-June, lower than expected.
However, subscriber growth is accelerating, and the number of subscribers
exceeded 100,000 in June~July.
The lower than expected level for IPTV was due to difficulties in purchasing
content and weak sports channels. However, the subscriber base is growing
through bundled products with competitive pricing and strengthened marketing.
Competition with telcos’ bundled products is likely to continue in order to lower the cancellation rate for high-speed internet and to secure opportunities for additional revenues. In particular, the lack of a killer application will make price the main swing factor for the time being.

Profitability will deteriorate as price competition on bundled products continues

Although declining profitability for CATV is inevitable, the EBITDA margin will
remain resilient.

However, since the digital switch rate is about 30%, the focus should be on
becoming competitive in QPS rather than on raising the net subscriber
addition rate.

IPTV offers attractive long-term growth potential but will take a considerable
amount of time to contribute financially to telco’s (subscription fees account for a small portion of revenues).


Media Act : Impact will be mainly on Telco’s and Newspapers

The Media Act will boost demand by deregulating advertising and allowing new channel operators

Major telco’s, CJ, SO consortiums and newspapers are likely to enter the broadcasting market.
The introduction of media reps will help terrestrial broadcasters by strengthening
their market power and increasing ad revenues. However, only firms like SBS will benefit, and local and religious broadcasters will likely see compressed
ad revenues.
CATV MSO’s and telco’s have an advantage in sourcing content, which will help
in setting up a general/news channel. However, the KCC is likely to prefer
well-funded telco’s entering the broadcasting market since they can stimulate
the industry with IPTV.