글로벌

친디아 진출 국내 자동차부품업체들의 현황 및 전망

2009-12-30모세준

목차
친디아 자동차시장 및 진출 부품업체 현황

중국, 인도시장은 글로벌 시장에서 유일하게 고성장 지속 중

중국 2009년 판매량은 전년비 27.6% 성장, 생산량은 세계 1위로 등극하면서 금융위기 이후 글로벌 시장을 리드하는 중요시장으로 더욱 부각될 전망
인도는 중국보다 높은 성장 잠재력을 가지고 있고 2009년 판매량은 전년비 9.9% 성장, 서유럽 등지에 수출이 증가하면서 생산량은 전년비 8.0% 증가한 223만대 기록

국내부품업체들은 주로 현대기아차 현지공장 부품공급을 위해 동반 진출

국내 부품업체들은 현대기아의 글로벌 전략에 따라 진출하였으며 현지 로컬 완성차업체들에게도 부품을 공급하면서 매출처를 다변화하고 있음
2008년 기준 중국 99개, 인도 33개의 기업들이 진출하고 있으며 인도에는 부품관세가 낮고 현대차만 진출한 상황으로 진출기업수가 중국에 비해 현저히 적음


국내 자동차부품업체들의 사업환경 평가


현대기아의 친디아지역 판매호조, 부품업체들의 지분법손익은 부품군별 실적 차별화를 보임

현대기아그룹은 중국에 103만대, 인도에 60만대 생산능력을 보유하고 있고 2011년 중국 제3공장을 완공하여 생산량을 증대할 계획, 친디아 지역 현대기아차의 판매호조로 2009년 중국 판매량은 전년비 54.2%, 인도 판매량은 전년비 11.6% 증가
국내 부품업체들의 친디아 법인 지분법손익은 부품군별 실적 차별화가 심함, 차체/의장/샤시 부품군은 우수한 반면 전장/구동계/범용 부품군은 이익을 거의 내지 못하고 있음


시사점


매출처 다변화 가능 모듈공급업체들은 가장 안정적인 수익, 성장을 지속할 전망

현대기아에 전속되거나 기술력 바탕으로 매출처가 다변화된 모듈공급 업체들은 수익, 성장이 우수한 반면, 범용부품 업체들은 수익성이 낮고 향후 로컬 부품업체들과의 경쟁심화로 시장지배력 약화 가능성
현대기아 의존도가 절대적인 업체들은 현대기아 실적에 직접적인 영향을 받는 취약한 구조, 매출처 다변화 가능업체들은 안정적인 수익, 성장을 지속할 전망
단순가공업체들은 인도에 진출하여 국내의 낮은 수익성을 개선하면서 매출을 확대할 가능성이 있음
요약
Overview of Chindia's auto markets and local Korean parts firms

Among the world's markets, only China and India are maintaining rapid growth

In 2009, China's sales rose 27.6% YoY and had the highest production in the world. China is expected to become a leader in the global market following the financial crisis.
India has higher growth potential than China. In 2009, sales grew 9.9% YoY, and production rose 8% YoY to 2.23 million vehicles on the back of strong exports to Western Europe.

Korean auto parts makers are following Hyundai/Kia into overseas markets

Korean auto parts makers are expanding overseas in accordance with Hyundai/Kia's global strategy while diversifying their client base by supplying local auto makers.
In 2008, there were 99 Korean auto parts firms in China and 33 in India. India has low tariffs and only Hyundai has entered the market. As a result, fewer parts firms have entered India.


Evaluation of the operating environment for Korean auto parts firms

The performance of parts firms is reliant on Hyundai/Kia and differs by type of parts

Hyundai/Kia Group's production capacity in China is 1.03 million vehicles and 0.6 million in India. The gropu plans to complete its 3rd factory in China by 2011 to further increase production. In 2009, Hyundai/Kia's sales rose by 54.2% YoY in China and 11.6% YoY in India.
The performance of parts firms' local subsidiaries differs by category. Body, exterior and chassis firms performed well but electronics, drive-trains, and general parts firms barely broke even.


Implications

Module makers that diversify their client base will continue to grow and be profitably

Module makers that are affiliated with Hyundai/Kia or have diversified clients have high profitability and growth. General parts makers have very low profitability and will lose market power as competition with local parts suppliers intensifies.
Parts firms that are dependent on Hyundai/Kia are highly vulnerable while firms that can diversify their client base can maintain growth and stable profitability.
Simple manufacturing firms may be able to enter the Indian market and increase sales while improving their low local profitability.