글로벌

China Economic Insight Series(10)중국소비의 향방

2009-08-05동애영

목차
▶ 중국 소비 호조세는 지속될 것인가? ● 최근 중국 경제성장의 3대 동력으로 일컬어지는 수출, 투자, 소비 중 수출과 투자는 부진한 양상을 보이는 가운데 소비만 비교적 견조한 성장세를 유지, 중국의 소비시장은 완만한 속도의 발전 지속 ● 외수시장 침체를 계기로 정부 차원에서는 기존의 외수주도형 경제에서 내수주도형 경제로의 전환을 모색하고 있으며, 베이징 올림픽의 성공적인 개최를 통해 중국 소비시장의 발전이 기대되는 상황 ● 하지만 중국 경제가 하강 국면에 들어서면서 실질임금 상승률 완화로 인한 구매력 약화 및 자산시장의 불안정으로 인한 소비심리 위축 등 소비에 부정적인 영향을 끼치는 요소들이 부각되고 있기 때문에 올림픽 이후 소비 둔화는 불가피할 전망 ● 또한 최근 보이고 있는 수출 부진 현상이 기업이익 악화에 따른 투자 부문의 감소를 발생시키고, 이는 소비 부문으로까지 확산될 가능성이 존재 ● 하지만 이러한 제약 요인에도 불구하고 중국의 소비가 GDP에서 차지하는 비중은 여전히 낮고, 동시에 높은 구매력을 가진 중산층이 증가하고 있으며 정부정책이 점차 소비를 확대시키는 방향으로 진행되고 있기 때문에 중장기적으로 중국은 소비대국으로 부상할 전망 ● 반면 도농간 소득격차, 사회 노령화 등과 같은 소비확대의 각종 제약요인이 아직 상존해 있는 데다, 중국 경제의 경착륙과 금융 불안에 따른 소비 기반의 와해 가능성도 전적으로 배제하기는 힘듬
요약
▶ Outlook of Chinese Consumption Expansion ● Recent consumption trends: Chinese exports are slowing and investment is showing signs of deterioration. Among the three most important economic drivers, only consumption is maintaining robust growth, even as inflationary factors are taken into account. ● The government is implementing measures to restructure the economy through a strengthening of domestic demand, and the successful staging of the Beijing Olympics is expected to create a favorable consumption environment. However, current and potential investors are concerned as to whether China's consumption will be able to achieve a qualitative upgrade as well. ● Since China is entering a downturn with the start of a new economic cycle, consumption is certain to be affected to some degree. Recent changes in key economic indicators, including the slowing of real wage growth to a 3-year low, and the negative wealth effect following the decline in consumer confidence, suggest that a slight slowdown in consumption is a possibility. ● Although Chinese consumption is unlikely to expand significantly for a short period following the Olympics, China still holds considerable potential to become the largest consumption market in the world. This is because consumption accounts for a relatively low portion of the economy so far, the middle class is surging, the consumption structure is being upgraded rapidly, the outlook on credit markets and the financial sector remain bright, and the government is actively seeking to promote consumption growth. ● However, many obstacles remain that could derail the current expansion of consumption in China. These include the rising uncertainty of future income and expenditures, the economic transition period, a widening wealth gap, and the looming problems that will accompany an aging of China's society.