일반산업

선제적 산업기회평가 시리즈(1) 전기구동차 관련 부품업체

2009-08-25모세준

목차

친환경차 개발 동향

친환경차의 추진 방안은 다양하나 궁극적인 목표는 ZEV(Zero Emission Vehicle)

고유가 및 지구온난화로 인해 석유 의존도 탈피 노력과 환경보호 의식이 고취되면서 친환경 차량에 대한 관심과 필요성이 최근 크게 부각
각국은 배기가스 규제 기준을 강화하면서 향후 친환경 차량의 상용화는 더욱 앞당겨질 것이며 업체간 기술 선점 및 표준화를 위한 경쟁은 가속화될 전망
전기구동차(xEV) 기술은 내연기관과 혼합하여 사용하는 하이브리드차(HEV)와 순수 전기만을 이용하는 전기차(EV)로 구분되며 EV는 배출가스가 전혀 없는 ZEV 기술임

전기모터를 사용한 친환경차량이 대세이며 하이브리드 및 전기차가 경쟁이
심화될 전망


하이브리드차(HEV)는 기존의 엔진과 변속기를 사용하므로 이 분야에 강점을 지닌 기존
선진업체들이 적용을 확대하고 있음
순수 전기차(EV)는 엔진/변속기가 불필요하고 차량의 플랫폼만을 이용하기 때문에 파워트레인 기술력이 부족한 중국 업체, HEV 개발에 뒤처진 일본 업체 및 벤처업체들이 상용화에 앞장
완성차 업체별로 친환경차 주력 개발방향이 HEV 또는 EV로 상이하지만 배터리, BMS, 전기모터, 인버터/컨버터 등은 공통의 핵심기술로 업체별 기술 확보 경쟁은 심화될 전망


전기구동차(xEV) 시스템

전기구동차의 공통 핵심부품에 해당하는 분야는 향후 활용도가 더욱
증가할 전망

 xEV는 공통적으로 모터를 사용하므로 배터리, BMS(배터리관리장치), 인버터 및 컨버터, 전체 차량의 시스템을 제어하는 차량제어기가 필수적으로 장착됨
향후 전기차(EV) 및 수소연료전지차(FCEV)에 대한 시장성 논란이 계속되어도 친환경차량의 궁극적 목적인 전기구동방식 개념은 유지되므로 HEV 기본 핵심기술은 지속적으로 활용될 전망
배터리는 원가비중이 높은 고가의 부품으로 xEV의 보편화를 위해서는 배터리를 비롯한 관련 전장부품들의 원가 절감이 필요한 상황


국내 완성차업체의 개발 로드맵

현대기아가 친환경차량 개발을 주도하고 있으며 2011년 이후 업체별
양산이 본격화

국내 5개 완성차업체 중 독자적인 개발능력으로 친환경차량을 개발하고 있는 업체는 현대기아에 불과하며 타업체들은 모기업이 개발한 차량을 국내에 도입하는 수준에 불과함
현대기아는 하이브리드차(HEV) 및 연료전지차(FCEV) 개발에 주력해왔으나 전기차(EV)분야에서는 개발 및 양산 계획이 경쟁업체에 비해 뒤처지고 있는 상황
GM대우는 GM의 플러그인하이브리드(PHEV) 차량을 2011년에 국내에 도입하여 시험 운영할 계획이지만 국내 출시여부는 시장상황에 따라 결정될 전망
르노삼성은 전기차 상용화를 적극적으로 추진하고 있는 닛산의 차량을 이용하여 2011년 전기차를 국내에 도입할 계획
쌍용차는 국책과제로 개발한 ’디젤 SUV 하이브리드 시스템’을 신차에 적용하여 2011년 국내시장에 출시할 계획이었으나 현재 경영난으로 인해 출시여부가 불확실한 상태
국내 전기차를 개발하고 있는 중소업체들이 컨소시엄을 구성하여 자체 개발한 전기차를 2010년 말 국내 출시할 계획이지만 법개정이 선행되어야 하는 상황

xEV관련 국내 주요 부품사

구동모터 업체
xEV는 모터의 구동비중이 증가하면서 출력 증가와 더불어 소형/경량/고효율화가 필요
현대모비스 : xEV 핵심기술 자립화의 일환으로 로템의 구동모터 사업을 양수받아 기술력 확보
엠비성산 : 일본 업체와 기술제휴로 코어 및 모터기술을 확보하여 xEV용 모터 사업에
진출
코모텍 : 모터 전문기업으로 디젤 SUV HEV 구동모터 및 전동식 압축기 모터 기술을
확보 S&T대우 : 자동차 각종 모터 생산기술을 바탕으로 중형MDPS, ISG 공급을 확대할 계획
현대중공업 : 하이브리드 버스용 구동모터를 개발 양산화를 위한 시험단계에 있음

배터리 업체
xEV 상용화의 핵심부품은 배터리이며 현재 니켈계열에서 리튬계열로 기술 진보 중
LG화학 : xEV용 LiPB 생산업체로 글로벌 대형업체와 경쟁가능하고 안정적인 공급처(GM, 현대기아)를 확보하여 영업활동이 가장 활발함
SB리모티브 : 독일 보쉬와 삼성SDI가 합작한 LiB 생산업체로 보쉬의 네트워크를 활용하여 공급처를 물색 중이며 최근 BMW에 배터리 공급계약을 체결
코캄엔지니어링 : 해외투자자로부터 자금력을 확보하여 미국 사업을 확장하고 있는 중견 LiPB 업체
에너테크인터내셔날 : 미국 배터리 기업인 ‘에너1’이 인수한 LiPB 생산업체로 향후 아시아 전략기지로 활용될 계획
SK모바일에너지 : 리튬배터리의 소재 관련기술이 우수하고 LiPB를 개발하여 공급처 확보에 노력중

BMS 업체
BMS는 배터리 안전/성능을 좌우, 가전기기용 기술을 보유한 업체들이 xEV 사업에 진출
넥스콘테크놀로지 : xEV용 BMS기술을 확보하고 있으며 납품처 확보를 위해 노력중
 파워로직스 : 휴대폰 PCM분야 국내1위 업체로 대용량 BMS 분야로 사업 확대중

인버터/컨버터/콘덴서 업체
차량에 전기를 공급하는 부품이 인버터/컨버터/커패시터이며 인버터에는 각종 콘덴서가 사용
삼화콘덴서 : 전해콘덴서를 제외한 거의 모든 콘덴서를 생산하고 있으며 인버터에 주로 사용되는 필름콘덴서 및 소형화가 가능한 세라믹콘덴서를 개발
삼화전기 : HEV용 수퍼커패시터(EDLC)를 개발하였으며 인버터/컨버터 제품도 개발중
성문전자 : 콘덴서의 주요 재료인 필름을 생산하는 전문업체로 HEV용 필름 양산화 단계
필코전자 : 필름콘덴서 전문기업으로 HEV용 콘덴서를 개발, 납품처 확보 노력중
뉴인텍 : 콘덴서 및 원재료 필름을 모두 생산하여 원가경쟁력이 우수, 현대기아 납품처로 선정
LS엠트론 : LS전선으로부터 분사한 전기전자 및 회로소재를 생산업체로 수퍼커패시터
(ELDC)분야에서 세계적 기술보유
LS산전 : 산업용 전기, 전력기기에 대한 광범위한 제품을 생산해 온 기업으로 자동차 전장품 사업에 진출하여 현대기아를 비롯하여 해외에 HEV용 차량제어기(PCU) 및 각종 릴레이 등을 공급
동아일렉콤 : 통신장비용 전원장치 국내1위 기업의 기술력으로 현대기아에 HEV용 컨버터를 공급


주요 부품사 재무현황


[모터] 코모텍은 성장성, 수익성, 재무구조 모두 우수한 반면 엠비성산은 저수익 구조 지속되고 재무안정성이 악화되어 개선이 시급한 상황
[배터리] LG화학 및 코캄은 고성장/고수익을 내면서 재무구조도 양호하지만 SK모바일에너지, 에너테크는 재무안정성이 악화되고 있는 상황
[BMS] 업체들의 매출은 크게 신장되고 있으나 부채비율이 점차 증가하고 단기유동성이 부족
[인버터/컨버터/커패시터] 필름콘덴서 업체들의 성장성 및 수익성은 양호하며 필코전자,
성문전자의 재무안정성은 매우 높지만 뉴인텍, 삼화전기, 동아일렉콤은 단기유동성이 부족한 상황


업체별 경쟁력 평가

업체별 xEV관련 매출이 증대되기 위해서는 중장기적인 시간이 소요될 것으로 판단되므로 이 기간 동안 기술투자 및 마케팅을 강화하고 손실을 만회할 수 있는 사업구조 및 자금력이 필요
현대모비스는 향후 현대기아의 핵심부품 공급처의 역할을 유지하고 원가경쟁력을 확보를 위해 xEV 모듈화 부품의 핵심부품을 공급하는 업체를 추가 인수하거나 계열사로 편입이 필요
현대중공업은 승용차 분야보다는 버스, 상용, 중장비 HEV 시스템 분야에 역량을 집중하고 있으므로 이 분야의 모터 및 제어기 등에서 시장 지배력이 확대될 전망
코모텍은 SUV-HEV 차량의 모터기술을 보유하고 있지만 국내업체들의 구체적인 상용화 계획이 없어 사업 확대까지 시간이 많이 소요될 전망
SK모바일에너지는 LG화학 및 SB리모티브와 달리 대형 공급처 확보가 뒤처지지만 모기업인 SK에너지와 그룹의 지원을 통해 공급처를 조만간 확보하여 영업을 활성화시킬 가능성
BMS/콘덴서/컨버터 등을 개발하는 업체들은 기존 가전, 통신 분야에서 기술력을 축적하고 공급하던 업체들이므로 xEV에 대한 사업 의존도 및 리스크가 상대적으로 낮음
현대기아 부품공급 업체로 선정된 뉴인텍, 동아일렉콤의 성장성, 수익성, 재무안정성이 모두 낮지만 HEV 매출 본격화 및 시장 선점 효과로 인해 점차 개선될 여지가 높음
성문전자는 콘덴서 원재료인 필름을 전문적으로 공급하고 국내외 시장지배력이 높으므로 글로벌 xEV 시장이 확대될수록 매출은 지속적으로 증가할 것으로 예상
삼화콘덴서 및 삼화전기의 영업실적이 저조하지만 xEV용 특수 콘덴서 기술을 활용하여 대형 공급처를 확보한다면 성장성 및 수익성이 개선될 여지가 높음
LS엠트론 및 LS산전 등 LS그룹은 고압전기 장비에 대한 기술력과 글로벌 소싱을 추진할 수 있는 마케팅 능력을 보유하고 있어 xEV의 사업비중은 점차 확대되어 글로벌 시장 지배력 증대 예상

요약
Trends in Eco-friendly Car Development

The ultimate goal of eco-friendly car development is a Zero Emission Vehicle (ZEV)

High oil prices and global warming are driving efforts to reduce dependence on oil and increasing awareness of the environment. As a result, the need for and interest in
eco-friendly cars is growing.
The use of eco-friendly cars will grow as various countries tighten emissions regulations, and competition among companies to secure a first-mover advantage and standardization will intensify.
Electric vehicle (xEV) technology can be used alone for purely electric vehicles (EV) or combined with combustion engines to produce hybrid vehicles (HEV). EVs do not emit any exhaust and are thus ZEVs.

The general trend is towrads eco-friendly cars with electric motors, and competition
between HEVs and EVs will intensify

HEVs use existing engine and transmission technology, and mature companies that were already strong in these areas will likely expand their activities in HEVs.
Purely electric vehicles (EVs) do not need engines or transmissions and only utilize existing car platforms. As a result, Chinese firms, which lack powertrain technology, Japanese firms that lag in HEV development, and venture firms, are taking the lead in EVs.
Although car manufacturers can be divided according to the focus on HEVs or EVs, batteries, BMS, electric motors, inverters/converters are core technologies necessary for both HEVs and EVs, and as a result, competition in these areas will intensify.

Electric Vehicle (xEV) Systems

The use of key components for xEVs will increase further

xEVs all use motors, and as a result batteries, BMS (battery management systems), inverters/ converters, and power control units are essential.
Even if EVs and FCEVs (fuel cell electric vehicles) continue to be pursued, the basic idea of electric propulsion will remain unchanged, and the core technologies for HEVs will continue to be used.
Batteries have high raw material costs and are thus an expensive component, and in order for xEVs to become more widespread, costs for batteries and other electric components must be reduced.

Development Roadmap for Domestic Auto Companies

Hyundai-Kia is focusing on developing eco-friendly cars, and mass production will begin in earnest in 2011

Among the 5 domestic auto makers, only Hyundai-Kia has the R&D capability to develop eco-friendly cars. The other makers are simply introducing cars developed by their parent companies into the domestic market.
Hyundai-Kia has been focusing on developing HEVs and FCEVs, and lags behind its rivals in developing and producing EVs.
GM Daewoo is planning to test-market plug-in hybrids (PHEVs) developed by GM in Korea in 2011, and may introduce them domestically depending on market conditions.
Renault Samsung is planning to introduce EVs developed by Nissan to Korea in 2011.
Ssangyong Motors has developed a ’Diesel SUV Hybrid System’ in accordance with government policies, and plans to implement it in new cars in 2011. However, these plans remain uncertain due to its current financial difficulties.
A consortium of small-to-mid size domestic firms that are developing EVs has been formed and plans to introduce an EV in the domestic market by the end of 2010. However, some legal hurdles must be clear first.

Key Domestic xEV Parts Companies

Motor Firms

Since the motor accounts for a growing proportion of propulsion for xEVs, power generation and efficiency must be increased while size and weight must be decreased.
Hyundai Mobis : Acquired Rotem’s motor business and thus independently has core xEV technology.
MB Corp : Has core and motor technology through alliance with Japanese firm, and has entered the xEV motor business.
Komotek : Specialized motor firm. Has technology for diesel SUV HEV motors and electric compressor motors.
S&T Daewoo : Plans to build upon production technology to expand supply of mid-size
MDPS and ISG.
Hyundai Heavy : In the testing phase for the development and mass production of motors for hybrid buses.

Battery Firms

Batteries are the core component for xEVs, and technology is shifting from nickel-based to lithium based batteries.
LG Chem : Able to compete with major global firms as a producer of LiPB for xEVs. Most active thanks to stable clients (GM, Hyundai-Kia).
SB Limotive : Joint venture with Bosch and Samsung SDI for LiPB production. Using Bosch’s network to seek clients, and recently contracted to supply batteries to BMW.
Kokam Engineering : Mid-size LiPB firm that has secured funding from foreign investors and is expanding in the U.S. market.
Enertech International : LiPB producer that has been acquired by the U.S. battery firm Ener1 as part of its Asian expansion strategy.
SK Mobile Energy : Has a technological advantage in lithium battery materials, has developed a LiPB battery and is seeking clients.

BMS Firms

BMS controls the safety and performance of batteries, and firms that have similar technology for use in household appliances are entering the xEV market.
Nexcon Tech : Has BMS technology for use in xEVs. Currently working to secure clients.
PowerLogics : Top domestic firm for cell phone PCM. Expanding into high capacity BMS.

Inverter/Converter/Capacitor Firms

The components that supply electricity in cars include inverters, converters, and capacitors, and inverters must be matched with the appropriate capacitors.
Samwha Capacitor : Produces all types of capacitors, except for electrolytic capacitors.
Developing film capacitors for use in inverters and ceramic capacitors that can be
miniaturized.
Samwha Electric : Has developed super-capacitor (EDLC) for use in HEVs. Currently developing inverter/converter products as well.
Sungmoon Electric : Specializes in producing film, a key raw material for capacitors.
Currently mass producing film for use in HEVs.
Pilkor Electronics : Specializes in film capacitors. Has developed capacitors for use in HEVs and is now working to secure clients.
Nuintek : Produces both capacitors and film and has strong cost competitiveness. Has been selected as a supplier for Hyundai-Kia.
LS Mtron: Was spun off from LS Industrial System and produces circuitry materials. Now holds world-class technology in super-capacitors (ELDC).
LS Industrial System : Has experience producing a wide variety of products for industrial electric equipment. Now supplies PCUs and various relays for HEVs to Hyundai-Kia and overseas.
Dongah Elecomm : Top domestic firm for electric equipment for telecommunications.
Supplies converters for HEVs to Hyundai-Kia.

Financial Condition of Key Parts Companies

[Motors] Komotek has high growth, profitability and financial stability. MB Corp continues to have low profitability and weak stability, and is thus in urgent need of improvement.
[Batteries] LG Chem and Kokam have high growth and profitability and are stable. Financial stability is deteriorating for SK Mobile Energy and Enertech.
[BMS] Although sales are growing strongly for BMS firms, they have rising debt ratios
and lack short-term liquidity.
[Inverter/Converter/Capacitor] Film capacitor firms have relatively good growth and
profitability. Sungmoon Electric is highly stable, but Nuintek, Samwha Electric and Dongah Electric lack short-term liquidity.

Competitive Analysis by Company

A mid-to-long term horizon is needed for xEV-related sales to rise for each firm. During this time, firms should have a business structure and sufficient funding to cover R&D investment and strengthened marketing.
In order for Hyundai Mobis to maintain its position as a supplier of core components
to Hyundai-Kia and its cost competitiveness, it must acquire or become affiliated with
a firm that can supply core components for xEV modularization.
Hyundai Heavy is focused on buses, commercial vehicles, and HEV systems for heavy machinery. As a result, it will expand its influence in motors and controllers for these markets.
Although Komotek possesses motor technology for SUV-HEVs, domestic firms have no definite plans to commercialize this area. As a result, expansion of this business will take a considerable amount of time.
Unlike LG Chem and SB Limotive, SK Mobile Energy lacks major clients. However, it is likely to secure clients in the near future through its parent company, SK Energy and the rest of the SK Group, and will quickly expand its business.
Firms that are developing BMS/Capacitors/Converters typically have technology and clients in household appliances and telecommunications. As a result, they have low reliance and risk exposure to xEV.
Nuintek and Dongah Elecomm, which supply Hyundai-Kia, have low growth, profitability and stability. However, their condition is likely to improve as HEV sales expand and they gain a first mover advantage in this market.
Sungmoon Electric specializes in film, which is a key raw material for capacitors, and thus has significant market power both domestically and abroad. As the global xEV market expands, the firm’s sales are expected to continue growing.
Although Samwha Capacitor and Samwha Electric have recorded weak sales, their growth and profitability could improve if they are able to use their specialized xEV capacitor technology to secure major clients.
LS Group, including LS Mtron and LS Industrial System, have technology for high-pressure electric equipment and the marketing ability to build a global sourcing network. As a result, as the xEV segment grows, their global market power will also rise.