일반산업

선제적 산업위험 평가시리즈(9) 철강산업 리스크 요인 점검

2010-01-14김유진

목차
철강산업의 주요 리스크 요인 점검

중국의 공급과잉 지속으로 위기 이전의 경기 회복은 힘들 전망

과잉 생산 능력의 잠재적 리스크를 가지고 있는 중국 철강산업의 수급 및 강재 가격과 관련된 정책 이슈를 점검한 결과 경기 회복을 저해하는 수준의 급격한 출구전략은 피할 수 있을 것으로 예상되나, 중앙정부가 원하는 수준의 구조조정은 어려울 전망
2010년 수요 및 생산량은 전년대비 증가세를 이어갈 것이나 초과 공급량 및 과잉설비가 각각 4,500만톤, 1억 2,000만톤 존재하여, 가격은 500달러를 지지선으로 계절적 수급에 따라 550~650 달러 수준에서 등락을 보일 전망

조선산업 불황 지속과 후판 공급과잉으로 후판가격 하락 가능성 농후

철강의 주수요산업인 자동차, 건설은 경기 반등에 성공하여 그 수준이 외환위기를 상회하는 반면, 조선업의 경우 여전히 향후 경기 전망이 어려운 수준
후판은 생산업체의 대규모 증설과 조선산업의 불황으로 수급상황이 가장 우려되는 품목으로 2010년 생산은 전년대비 300만톤 증가한 1,100만톤, 수요는 전년대비 7.6% 감소한 1,200만톤을 예상
따라서 과거 수입에 의존해 오던 후판 공급 부족 문제는 해소될 것이나, 수입량이 전년대비 50% 이상 축소되지 않는다면 수급불균형이 발생할 수 있어 수입산대비 비싼 국내산 후판 가격의 하락 가능성이 존재함

에코스틸, 국내 철강 업계의 부담 대부분은 대형 고로업체들의 몫이 될 전망

생산활동 시 에너지 의존도가 높은 철강산업은 환경 규제에 따른 비용 증가의 압력이 가장 큰 산업이며, 국내 철강 업계의 부담 대부분은 대형 고로업체들의 몫이 될 전망
정부의 2020년 BAU 전망치를 기준으로 철강부문의 BAU를 추정하고 배출권을 전량 외부에서 구매한다고 가정할 경우 추정된 비용 1조 3,000억원 중 고로 업체가 85%의 비용을 부담할 전망

2010년, 위기 전 수준의 경기 회복 힘들어 소규모 하공정 및 후판 생산 업체의 리스크 존재

2009년 1/4분기를 저점으로 국내 철강 경기 역시 회복국면에 진입하였으나, 2010년 중국 철강산업의 공급과잉 지속으로 위기 이전 수준으로의 철강가격 회복이 불가능할 것으로 예상. 이에 따라 여전히 적자에서 벗어나지 못한 국내 하공정 업체들의 경우 힘든 시기를 지속할 가능성이 높음
또한 2010년 국내 조선산업의 불황 지속과 후판 공급 능력 확대로 후판 가격의 하락 가능성이 높아 후판 생산업체의 수익성 하락 리스크도 존재함
에코스틸 이슈의 경우 환경 규제에 따른 비용 증가 압력의 대부분이 재무상태가 상대적으로 견실한 고로업체의 몫이 될 것으로 예상되어 여신관리 차원에서 큰 리스크는 없을 것으로 판단됨
요약
Assessment of Key Risk Factors for the Steel Industry

Continuing excess supply from China makes a recovery to pre-crisis conditions unlikely

The Chinese steel industry has excess production capacity and supply and demand
conditions and government-directed prices are major issues. Although rapid exit strategies that threaten China's economic recovery are unlikely, it will be difficult for the central government to restructure to the extent they want.
In 2010, demand and production volumes will continue to rise. However, excess supply and capacity are 45 million tons and 120 million tons respectively. As a result, prices will decline to the $550~650 range while remaining above $500.

Plate prices are likely to decline due to the shipbuilding downturn and excess supply

Automobiles and construction are key downstream industries for the steel sector, and have rebounded even more strongly than they did after the foreign currency crisis. However, the outlook for the shipbuilding industry continues to be bleak.
Steel plates are of particular concern since large-scale expansion and the shipbuilding downturn will harm supply and demand conditions. In 2010, production will rise by 3 million tons YoY to 11 million tons, while demand will decline by 7.6% YoY to 12 million tons.
As a result, the problem of insufficient domestic steel plate production and the reliance on imports will be resolved. However, if imports decline by less than 50% YoY, supply and demand may be imbalanced, which would drive down prices for domestically produced steel plates, which are currently more expensive than imported plates.

Major furnace firms will bear most of the costs from Eco-Steel

Steel production is extremely energy-intensive and the steel industry will be significantly affected by rising costs stemming from environmental regulations. Most of these costs to the steel industry will be borne by major furnace firms.
Using the government's BAU forecast for 2020 to estimate the steel industry's BAU and assuming that all emissions permits will be purchased externally, the costs to the steel industry could reach 1.3 trillion won, of which 85% will be borne by furnace firms.

A rebound to pre-crisis levels is unlikely and small mills and plate firms are at risk

The domestic steel sector bottomed in 1Q09 and is now recovering, but prices are unlikely to return to pre-crisis levels due to excess supply from China. As a result, domestic roughing mills that have been posting losses will continue to face considerable challenges.
Plate prices are likely to decline in 2010 due to the shipbuilding downturn and excess
supply. As a result, plate makers may face deteriorating profitability.
Major furnace firms will bear most of the costs related to Eco-Steel, and there is little
risk in terms of credit management.